Система водопостачання будинку: хто за що відповідає

Коли виникає проблема з іржавою водою, або відбулося засмічення каналізації в багатоквартирному будинку, мешканці Славутича, інколи телефонують до КП «Славутич-Водоканал» з проханням виправити ситуацію. Але, як свідчить досвід, здебільшого винним у виникненні проблем багатоквартирних будинків міста є не «Славутич-Водоканал», а підприємства, на обслуговуванні у яких знаходиться багатоквартирний будинок.

Хто і за що відповідає
Мало хто знає, що відповідальним за якість послуг в будинку є організація, на обслуговуванні у якої цей будинок перебуває. Адже до обслуговування будинку та прибудинкових територій входить також і обслуговування внутрішньобудинкових мереж, в тому числі, водопроводу та каналізації.

Існує чітке розмежування зон відповідальності КП «Славутич-Водоканал» і підприємств, що обслуговують будинок. Так, КП «Славутич-Водоканал» відповідає за постачання води до фундаменту будинку. Далі, від фундаменту до квартири абонента наступає відповідальність організації, яка обслуговує будинок.
Не рідше двох разів на рік КП «Славутич-Водоканал» промиває магістральні водопроводи – це передбачено діючим законодавством. Про промивку водопроводів сповіщають як підприємства, так і населення.

Організації, які обслуговують будинки, повинні також не рідше двох разів на рік промивати будинкові мережі, але в Славутичі, як і по багатьох містах України, ця вимога не виконується! Більш того, обслуговуючі організації мають попереджати мешканців будинків про можливе погіршення якості води через виконання робіт на внутрішньобудинкових мережах. А після виконання робіт проводити позапланові промивки будинкових мереж. Але і ця вимога не виконується!
Таким чином у більшості випадків вторинне забруднення води відбувається саме у внутрішньобудинкових мережах, за обслуговування та утримання яких абоненти сплачують організаціям, що обслуговують будинки та прибудинкові території. Саме тому, при появі неприємного запаху або осаду у воді з крану абоненту, у разі відсутності інформації про аварійні ситуації на магістральних мережах КП «Славутич-Водоканал», громадяни повинні телефонувати до організації, яка обслуговує їх будинок, та вимагати вирішення проблеми.

Аналогічна ситуація і з водовідведенням від будинку. Точкою розподілу є перший колодязь біля багатоповерхового будинку. Тому, у разі засмічення будинкових мереж, громадяни мають звертатися до організації, яка обслуговує їх будинок, а не дзвонити в диспетчерську службу КП «Славутич-Водоканал».
КП «Славутич-Водоканал» не виконує роботи у системах водопостачання та водовідведення багатоквартирних будинків міста. Виключенням можуть бути роботи, які виконуються по договору з організацією, що обслуговує будинок.

Законодавство чітко визначило відповідальних
Статтею 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон) визначено, як, залежно від функціонального призначення, поділяються житлово-комунальні послуги.

Окрім того, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2009 № 529 «Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», до Типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, входить технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем.
Відповідно до пункту 2 статті 21 Закону виконавець зобов’язаний зокрема здійснювати технічне обслуговування та ремонт внутрішньобудинкових мереж, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені договором та/або законодавством.

Пунктом 2.3.7 Правил утримання жилих будинків і прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76 (далі – Правила утримання), технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання, водовідведення і зливової каналізації та витрати на виконання цих робіт здійснюються відповідно до законодавства.

Механізм формування тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» (далі — Порядок).
Відповідно до пункту 13 Порядку, витрати з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення і зливової каналізації та з ліквідації аварій у внутрішньоквартирних мережах визначаються за кожною інженерною системою окремо.

Також слід зазначити, що частиною третьою пункту 8 Порядку формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 визначено, що витрати на технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення включаються до складу тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.

Беручи до уваги вищезазначене, обов’язок щодо утримання в належному технічному стані, здійснення технічного обслуговування та ремонту внутрішньобудинкових мереж, вжиття заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій відноситься до обов’язків виконавця послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.